El Triangle de Pickering en el Vel

Crèdit & Copyright: J-P Metsävainio (Astro Anarchy)

Aquests filaments de gas brillant, aparentment caòtics, es dispersen en el cel de la Terra a la constel·lació Cygnus com a part de la nebulosa del Vel.
La nebulosa del Vel és un enorme romanent de supernova, un núvol en expansió nascut de l’explosió letal d’una estrella massiva. La llum de l’explosió original de la supernova va arribar segurament a la Terra fa més de 5.000 anys. Expulsades pel cataclisme, les ones de xoc s’obrien pas per l’espai escombrant i excitant el material interestel·lar. Els filaments brillants són com ones llargues en un full vist gairebé de cantó ben separades de la resplendor dels àtoms d’hidrogen ionitzat i de sofre que es mostren en vermell i verd i d’oxigen en blau.
Actualment la nebulosa del Vel , també coneguda com a Bucle de Cygnus, abasta gairebé 3 graus o unes 6 vegades el diàmetre de la Lluna plena, cosa que suposa més de 70 anys llum a la distància estimada de 1.500 anys llum, de manera que el camp de visió de la imatge s’estén una mica menys d’un terç d’aquesta distància.
Aquest complex de filaments identificat com a Triangle de Pickering per un director del Harvard College Observatory i catalogat com a NGC 6979 s’hauria d’identificar, més apropiadament, com a Triangle de Williamina Fleming.


APOD