Les galàxies del cúmul de Virgo

El cúmul de Virgo, el cúmul de galàxies més proper al nostre grup local, comprèn més de mil galàxies. Atesa l’àrea tan gran que cobreix en el cel, és força difícil d’observar tot a la vegada.
Aquesta composició d’imatges telescòpiques mostra la regió central del cúmul de Virgo a través dels tènues i persistents núvols de pols que hi ha per sobre del pla de la Via Làctia. M87, la galàxia el·líptica gegant principal del cúmul és a sota i a l’esquerra del centre de la imatge. A la dreta d’M87 hi ha una sèrie de galàxies conegudes com a la cadena de Markarian.
Quan s’examina la imatge amb detall es revelen petites taques borroses que són galàxies que també formen part del cúmul de Virgo. En passar el cursor per damunt de la imatge apareixen les designacions de les galàxies més grans segons el catàleg NGC; també apareixen els números del catàleg Messier com ara M84, M86 i les espirals de colors M88, M90 i M91.
De mitjana, les galàxies del cúmul de Virgo es troben a uns 48 milions d’anys llum de distància. La distància del cúmul de Virgo s’ha fet servir per determinar la constant de Hubble i l’escala de l’Univers.

APOD