Què està passant a prop del pol sud de Júpiter?
Les recents imatges enviades per la sonda Juno de la NASA mostren un conglomerat de remolins de núvols i del que semblen ovals blancs. La Juno va arribar a Júpiter al juliol i està sent ubicada en una àmplia òrbita que la portarà a prop del gegant de gas —per damunt dels seus pols— unes dues vegades al mes.
La imatge és una composició captada per la JunoCam i processada posteriorment per un científic digitalment hàbil. Els ovals blancs s’han observat en altres llocs de Júpiter; es creu que són sistemes de tempestes gegants. S’ha comprovat que duren anys i que inclouen vents de categoria 5 amb velocitats d’uns 350 quilòmetres per hora. A diferència dels ciclons i dels huracans on els forts vents encerclen regions de baixa pressió, els ovals blancs de Júpiter mostren direccions de rotació que són anticiclons, és a dir, vòrtexs centrats en les regions d’alta pressió.
La Juno continuarà orbitant Júpiter unes trenta vegades més i enregistrarà dades òptiques, espectrals i gravitatòries destinades a ajudar a determinar l’estructura i l’evolució del planeta.

